23948sdkhjf

Ikea kommer närmare stockholmarna

För att stärka sin e-handel etablerar Ikea en distributionscentral i Arlandastad.

Företaget beskriver etableringen som "en nyckel till att öka servicegraden och korta leveranstiderna i Stockholm – ett sätt att komma närmare kunderna oavsett hur de handlar och vill ha heminredning levererat".

Driften sköts av Bring som nyrekryterar 90 personer för uppdraget.

– Att erbjuda ökad flexibilitet och snabbhet i leveranserna, inte minst via e-handeln, är allt viktigare i dagens digitala samhälle. När andra levererar soffor på veckor vill vi göra det på dagar, när kunden vill och har möjlighet att ta emot. En smart distribution är en grundförutsättning när vi utvecklar framtidens kundmöten, och vi bygger en konkurrensfördel genom att finnas tillgängliga i de många människornas vardag - i alla kanaler. Framtidens kundmöte ställer höga krav på våra distributionsflöden, och därför gör vi nu en satsning för att säkra logistiken, säger Peter Nilsson, som arbetar på Ikea Sverige med att förbättra kundupplevelsen. Hans titel är Customer Experience Manager.

Den nya distributionscentralen i Stockholmsområdet är avsedd att stötta e-handelns volymökningar och möjliggöra kortare ledtider och mer precisa leveranser hem till kunderna.

– Med vår nya, närmare och mer flexibla distribution kommer vi närmare Stockholmskunderna på deras villkor. Vi kommer kunna förkorta leveranstiden, öka flexibiliteten, säkra tillgången och förbättra kvaliteten på kundleveranserna, säger Peter Nilsson.

Tar över från Jönköping

Det nya lagret, som ligger i Arlandastad cirka fyra mil norr om Stockholm, står redo i september att överta distributionen till hela Stockholm från den stora centrala distributionscentralen i Torsvik utanför Jönköping. Ikea Svenska AB med huvudkontor i Älmhult är ansvarig för distributionen i Norden.

– Att öppna en ny kundnära distributionsenhet i Stockholm ger oss fantastiska möjligheter att förfina våra kundleveranser. Ikeas tillväxt är stor redan i dag och förväntas bli ännu större framöver, så det här är nödvändigt för att säkerställa att vi har tillräckligt med kapacitet för ett ökat flöde. Den nya enheten kommer bland annat hantera online-beställningar och leverera direkt hem till kunderna, berättar Mikael Redin, vd Ikea Svenska AB.

För driften har avtal skrivits på fem år med tredjepartsoperatören Bring som kommer att nyrekrytera cirka 90 personer till uppdraget.

Förstår uppdraget

– Bring har visat en tydlig förståelse för IKEAs affärsbehov och logistikverksamhet. Att signera ett avtal är en mycket viktig milstolpe, och projektgruppen kommer nu tillsammans med Bring att fortsätta förberedelserna för att öppna den nya enheten, säger Mikael Redin.

– Vi på Bring är stolta över detta samarbete och att vi kan ge IKEA möjligheten till ett ännu bättre konsumenterbjudande. Avtalet är ett bevis och ligger i linje med Brings satsning inom e-handel och konsumentlogistik, säger Tobias Åbonde, ansvarig konsumentleveranser Bring Norden.

Källa: Ikea, Bring

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078