23948sdkhjf

Träisoleringsföretag fällt för otillbörlig marknadsföring

Mineralullsbranschen vann mot träisoleringsföretaget Hunton i marknadsdomstolen. "David har kämpat mot Goliat", enligt Hunton.

Swedisol, som samlar fyra tillverkare av mineralullsisolering, stämde i maj 2018 företaget Hunton, som tillverkar träisolering, för otillbörlig marknadsföring. Nu har Patent- och marknadsdomstolen fällt Hunton för felaktig och vilseledande marknadsföring. 

Huntons marknadsföring ger bland annat intrycket att träfiber- och cellulosaisolering är miljövänligare, fuktsäkrare och mer brandsäker än mineralullsisolering, men det får man alltså inte påstå, menar domstolen.

De påståenden som domstolen vid vite om två miljoner kr förbjuder Hunton att använda vid marknadsföring av träfiber- och cellulosaisoleringsmaterial, är bland annat följande:

"Genom att använda Hunton Nativo Träfiberisolering bidrar du till att minska utsläppen av CO2 och andra växthusgaser"

"Hunton Nativo Träfiberisolering är en miljövänlig isolering".

"Träfibermaterial förkolnar på ytan medan mineralull smälter. Mineralull kommer därför att försvinna (smälta bort) under ett brandförlopp, och därmed exponera andra konstruktionsdelar för lågorna mycket tidigare än träfiberisolering skulle göra."

"Nativo Träfiberisolering är inte lika beroende av en tät inre ångspärr som mineralullsisolering".

– I denna rättegång har det varit David mot Goliat. Hunton är angelägna att agera med korrekt marknadskommunikation och vi accepterar att domstolen funnit att vi gick för långt i viss marknadsföring. Vi tycker dock att det är onödigt av branschjättarna inom mineralull att stämma oss som en liten alternativ leverantör, som står för en marginell del av den totala marknaden. Vi har under processen sökt dialog med Swedisol men tyvärr utan framgång, vilket vi beklagar, säger Arne Jebsen, vd för Hunton fiber.

Hunton fiber är den andra träfiberproducenten som branschföreningen Swedisol har stämt sedan 2018.

– När vi lanserade Nativo wood fiber insulation i Norden 2017 var vi noga med att kommunicera miljöbudskapet på samma sätt som andra producenter av isolering på den svenska marknaden. När vi noterade att Swedisol använde stora resurser för att syna oss i sömmarna har vi försökt justera innehållet på våra svenska webbplatser för att tillmötesgå dem, säger Jebsen.

– Vi är nu glada över att den här tre år långa processen nu är över, så att vi kan arbeta med det vi verkligen vill: Att producera mer och mer träfiberisolering så att fler kan isolera sina hem med träfiber, sammanfattar Jebsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109