23948sdkhjf

Enklare vardag med TimberBase

Öka lönsamheten - på bara några dagar!

Genom att ersätta ett limitativt affärssystem med toppmoderna TimberBase - framtagen för träindustrins behov - har flera träindustriföretag förenklat sin vardag. Med 30 års utveckling är TimberBase idag ett komplett molnbaserat affärssystem för hela värdekedjan, från kontrakt till faktura.

TimberBase är träindustrins affärssystem. Utvecklad över lång tid, av specialister med kunskap och erfarenhet av träindustrins förutsättningar och möjligheter, är den senaste generationen TimberBase en molnbaserad tjänst från TimberIT som kan lyfta användarens verksamhet till nya nivåer.
– TimberBase är det kompletta affärssystemet för både det lilla familjeföretaget och det större bolaget i träindustrin, berättar Johan Halling, delägare i TimberIT.
– Systemet, som är väldigt funktionellt och användarvänligt, täcker in alla affärs- och produktionsprocesser, från själva avtalet med kunden till bland annat lastorder, hantering av timmer, utlastning, lageruppföljning, faktura och så vidare.

En tillbakablick på TimberBase historia och utveckling ger en bra inblick i hur systemet har byggts upp under en längre tid i syfte att förenkla vardagen för träindustriföretag. Gunnar Niblaeus, som är VD, delägare och ansvarig för systemets övergripande design, har varit med under stora delar av resan. Det var när Gunnar och hans dåvarande kollegor i företaget TimberSoft testkörde en administrativ applikation i ett av Microsofts första operativsystem i början av 1990-talet som idén om TimberBase föddes.
– Stora Timber och Södra Timber, två stora aktörer på marknaden, visade snabbt intresse och med deras finansiering kunde vi bygga en stark databasstruktur som lade grunden för systemet, förklarar Gunnar.

Den första versionen av TimberBase lanserades 1993, med Stora Timber och Södra Timber som användare, och bara ett år senare hade även AssiDomän, nuvarande Setra, och SCA Timber anslutit som kunder. Med fyra av branschens största aktörer som kunder fick även mindre företag i Sverige och Finland upp ögonen för det nya lättanvända affärssystemet. 1996 valde delägarna i TimberSoft att sälja företaget till det finska tjänste- och programvaruföretaget Tieto, numera Tietoevry, där verksamheten till en början drevs vidare som ett eget bolag i den stora organisationen.
– Vi hade en fin utveckling. Kunderna ökade och vi lanserade en ny version, men märkte efter hand som Tieto växte att koncernens fokus flyttades allt mer mot massa- och pappersindustrin.
– Setra och Södra Timber, som också noterade detta, fick tillåtelse att vidareutveckla TimberBase i egen regi, och det blev lite av spiken i kistan för TimberSofts verksamhet.

Johan, som Gunnar rekryterade till Tieto för programvaruutveckling inom andra affärsområden, är fortfarande oförstående till hur lätt den finska koncernen släppte sitt framgångsrika affärssystem för träindustrin.
– TimberBase var en solskenshistoria som på kort tid tog över hela marknaden, köptes upp av storbolaget där det fanns väldigt goda förutsättningar för vidareutveckling, men där det i stället hamnade mellan olika stolar och till slut smulades sönder i organisationsförändringar, säger Johan.

Här kunde historien ha tagit slut, men med sin kunskap om träindustrin och programutveckling kände både Gunnar och Johan att TimberBase var alldeles för bra för att kasta i papperskorgen. Medveten om att alltför många små och medelstora företag i den europeiska träindustrin använde limitativa affärssystem, i vissa fall bara vanliga Excel-filer, bestämde sig Gunnar 2011 för att förvärva och vidareutveckla systemet genom TimberIT.
– Den molnbaserade tekniken, där kunden inte behöver en egen server och där du lätt kan distribuera lösningar och programuppdateringar online, hade då precis lanserats och har visat sig vara perfekt för ett sådant här system, berättar Gunnar.
– Istället för att köpa en licens betalar företaget för en tjänst som de prenumererar på, vilket gör det väldigt prisvärt att använda TimberBase. Det enda du behöver är en Internet-uppkoppling och en webbläsare.

En av de stora nyheterna med den första molnbaserade tjänsten, som Gunnar släppte genom TimberIT 2017, var integreringen av produktionsplanering som tidigare hade varit en separat applikation. Johan, som hade varit lite av ett externt bollplank till Gunnar, såg en stor potential i den nya molnbaserade tjänsten och anslöt som partner. Tillsammans har de tagit fram den senaste generationen TimberBase, en modern och robust teknikplattform som täcker in alla kärnprocesser och lätt kan integreras med andra system.
– I ”IT-språk” har vi bytt teknikstack och implementerat ett modernt frontend-ramverk där användargränssnitt och webbdesign är uppgraderat med senaste tekniken, och där databasen är utformad så att systemet lätt kan anpassas för olika typer av verksamheter, förklarar Johan.
– Det är ett omfattande arbete som vi har gjort för att öka systemets användarvänlighet och funktionalitet. I slutändan sparar kunderna tid och pengar, och ökar sin lönsamhet utan att göra en större investering.

Nya TimberBase är byggd för att även användas på surfplatta och mobiltelefon och har en responsiv skärmlayout som anpassar layouten efter verktygets storlek. Systemet, som har en inbyggd scannerfunktion för kvittering av material och order, är inte beroende av ett trådlöst nätverk utan kan även köras via teleoperatör.
– Vi har hört från flera företag, framförallt mindre familjeföretag, hur viktigt det är att de har access till systemet oavsett om de är på kontoret, på trucken, utlastningen, i hemmet, eller på semestern. TimberBase är en gamechanger för många företag som har svårt att få tiden att räcka till, säger Gunnar.
– Dessutom är molnet den bästa lösningen rent säkerhetsmässigt. Det var först efter ett inbrott på sitt kontor som en av våra kunder insåg molnets trygghet och vad som hade hänt om de hade haft affärssystemet på sin server.

Hur snabbt kan en ny kund byta till TimberBase och vara igång med systemet?

– TimberIT kan rent tekniskt sätta upp ett färdigt system för kunden på bara någon dag om vi har tillgång till kundens data som ska programmeras i systemet. Sen kan det från kundens sida dröja ytterligare ett par dagar att få fram material då de ofta har en ganska pressad vardag, säger Johan.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094