23948sdkhjf

LIGNA har öppnat: ”Jätteviktigt att vara här”

HANNOVER. Över 1400 utställare från 49 länder är på plats när LIGNA, världens ledande träindustrimässa, firar 50 år denna vecka. ”Vi vill växa och bli större. Därför måste vi geografiskt expandera, och då är LIGNA en fantastisk plattform att göra det på”, säger Jens Hedlund, vd på Hedlunds, en av 40 svenska utställare.

Under veckan förväntas över 80 000 besökare att invadera det 113 923 kvadratmeter stora mässområdet fördelat på tio hallar, två paviljonger och ett omfattande utomhusområde.

Trots en avmattning i världsekonomin och vikande investeringar i vissa regioner står LIGNA fortsatt stark.

– Det faktum att vi i jubileumsåret ökar antalet utställare är ett tydligt tecken på att LIGNA fortsatt är träindustrins främsta mötesplats, säger Stephanie Wagner, mässans projektledare på Deutsche Messe AG.

Enligt VDMA (den tyska branschorganisationen för träbearbetningsmaskiner) minskade produktionen i Tyskland med 9 procent under 2024. Trots detta finns en optimism inför framtiden.

– Kunderna är investeringsvilliga, men avvaktar rätt tillfälle. Vi tror att LIGNA 2025 kan bli gnistan branschen behöver, säger Bernhard Dirr, VD för VDMA:s träavdelning, i ett pressmeddelande.

Jens Hedlund kan bara stryka under Wagner och Dirrs resonemang när NTT träffar honom och Hedlunds team i deras monter i Hall 25.

– Det är jätteviktigt att vara här, dels att ta med sig en maskin, visa att man är professionell, och vill vara med i leken. Sedan möter vi fantastiskt mer kunder på en vecka här, än vad vi gör på helt ett år annars, säger han och fortsätter:

– Här har vi möjlighet att utbilda våra kunder om vad vi gör i dag, kontra för fyra, fem år sedan. Så LIGNA är en stor vecka för oss.

Hedlund förväntar sig kanske inte att sälja någon maskin under veckan.

– Men det kan vara så att vi tar möten kring aktuella affärer ute i Europa, och kommer lite längre i processen. Men vi har inte tänkt att åka härifrån med fulla orderböcker. Vi visar närvaro och bygger långsiktiga relationer, säger Jens och försöker få i sig en pizzaslice på stående fot.

När kan er LIGNA-närvaro börja betala sig?

– Vi har förfrågningar på 2027, -28 och -29, och det gäller att vara med från början. Vi vill vara med på ”shortlisten” när de väl bestämmer sig. Så det är svårt att säga när det betalar sig, det är mer en kontinuerlig övning.

Hedlunds har bland annat valt att transportera sin nya stegmatare till Hannover.

– Vi tycker den ger ett bra tvärsnitt av vår maskinpark med grova maskiner, den är väldigt kompakt, tung och håller i en evighet. Och det är dit vi vill förflytta hela vårt maskinbibliotek, till väldigt kraftiga grejer.

Jens vet av erfarenhet vad en framgångsrik mässmonter bör innehålla.

– Hedlunds har inte ställt ut på LIGNA på ganska länge, däremot har vi varit här som besökare ganska mycket, och jag kan bara utgå från vad jag själv tycker, att det är roligare att gå till en monter och känna på en maskin, än till en som bara står och delar ut broschyrer. Det är en övning att få ned maskinen hit givetvis, i fråga om kostnad, tid och energi, men det är värt det.

Hedlunds LIGNA-team består av fyra personer som primärt roddat arrangemanget, tillsammans med marknadsavdelningen.

– Det är inte jättebilligt att vara här. Förr har vi klarat oss bra på bara den svenska och norska marknaden, och sedan kanske sålt någonting på rekommendation runt om i övriga världen. Men nu står vi där att vi vill växa och bli större och då räcker inte de svenska kunderna till, framförallt inte nu när marknaderna sviktar lite grann. Därför måste vi geografiskt expandera, och då är LIGNA en fantastisk plattform att göra det på.

Artikeln är en del av vårt tema om LIGNA 2025.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047