23948sdkhjf

Trämarknaden i Karlstad - NTC vill ha Europakampanj

På Trämarknaden berättade NTC (Nordic Timber Council) att de vill satsa 300 miljoner för att öka träanvändningen i Europa. Förhoppningen är att skogsä...

På Trämarknaden berättade NTC (Nordic Timber Council) att de vill satsa 300 miljoner för att öka träanvändningen i Europa. Förhoppningen är att skogsägare och övriga samhället ska vara med och betala. Rolf Nilsson BlickPå Trämarknaden i Karlstad den 25 - 26 november var det tänkt att marknadsföringen skulle sättas i fokus. Åtminstone på de konferenser som arrangerades på Carlstad Conference Centre före den stora marknadsdebatten på Stadshotellet. Publikmässigt vann marknadsdebatten överlägset, vilket kan ses som ett mått på sågverksfolkets intresse av att marknadsföra sina produkter.Jan Hagstedt, VD för NTC förklarade inför en relativt gles församling att den europeiska produktionen av sågade varor sedan 1995 varit större än konsumtionen, som ligger ganska konstant, trots att byggandet ökat.- Vi tycker därför att det är helt naturligt att förstärka positionen i Europa. Och T2000 (eller Trä 2000 eller Timber 2000) handlar om hur det ska gå till.Svag efterfråganDe problem man har att tackla är en kombination av svag efterfrågan, ökande produktion i bland annat Tyskland och England, substitutionen samt ökande skogstillgångar i länder som England och Frankrike. - Det här innebär naturligtvis att priserna pressas och att sågverkens lönsamhet sjunker. I ett senare skede sjunker också timmerpriserna och därmed även lönsamheten i skogsbruket, sade Hagstedt.Den låga träkonsumtionen (0,08 och 0,19 m3/capita) ska ökas och siktet är inställt på minst 0,25 m3/capita.Ett annat mål är att återställa priset till 1997 års nivå. Planeringen utgår från att kampanjen kostar cirka 5 kr/m3, vilket skulle kunna ge en ganska god återbäring.Kampanjen består av tre block och ska pågå i tre år. Det första ska öka konsumenternas uppmärksamhet på trä med TV-reklam, annonser, byggbeskrivningar och liknande. Del två är ett byggblock som bland annat ska innehålla en europeisk träbyggtävling, utställningsmedverkan och mediebearbetning. Det tredje blocket består av rapportering, företagsaktiviteter, lobbying och utvärderingar. Kampanjen ska ge effekt inom GDS/Rot-sektorerna på tre år och på träbyggsektorn inom fem år.Skogsägare positivaSkogen ses som en given medfinansiär. Men resonemang förs även med andra led i kedjan, ända ut till detaljhandeln. Tage Klingberg, ordförande i Skogsägarnas Riksförbund, förklarade redan dagen före presentationen att skogsägarna är positiva till initiativet. Men att börserna dessvärre är relativt tunna.Lars-Erik Eld, VD för Sågverkens Riksförbund, framhöll att svensk sågverksindustri blöder idag. Han såg tre naturliga deltagare i en kampanj, nämligen träindustrin, skogsägarna och samhället.- Nu ska vi diskutera det här med industrisågverken och skogsägarna. Därefter har vi ett underlag för att prata med staten. Målsättningen är att komma igång i början av år 2000.Bo Borgström, ordförande för NTC, påpekade att prisfluktuationerna har spelat konkurrenterna i händerna.- Om två år har har vi bara Euron att handla med och det bör vi ha en strategi för. Vi kan inte heller räkna med hjälp av inflation och devalveringar. Alternativet till T2000 är produktionsinskränkningar, vilket skadar hela samhället, sade han.På den lilla mässa som hölls utanför konferenslokalen var det fullt av liv. Leverantörerna av tyngre utrustning berättade om stort intresse och att de har fullt upp med att klara alla förfrågningar.Men de befarade samstämmigt att de arbetade gratis med sina underlag eftersom finansieringen ofta verkar oklar. ?Viljan är nog större än plånboken?, som en uttryckte det.En del utställare hade ganska lös anknytning till branschen och få besök. Men hos de andra var det desto mera fart. Något som säkert noterades och nästa år kan det nog bli svårt att få plats.Nordisk Träteknik

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094