23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på NTT Woodnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny vägtrafikskatt kan bli dyr för träindustrin

I förra veckan överlämnade vägtrafikskatteutredningen sitt slutbetänkande till finansminister Bosse Ringholm. Om förslaget går igenom kan det bli dyrt f?...

I förra veckan överlämnade vägtrafikskatteutredningen sitt slutbetänkande till finansminister Bosse Ringholm. Om förslaget går igenom kan det bli dyrt för de träföretag som har mycket transporter; ett 60-tons fjärrekipage som kör 12 000 mil om året på kilometerskattepliktiga vägar skulle få betala dygt 400 000 kronor i kilometerskatt, enligt Sveriges Åkeriföretag, SÅ."Som timmeråkare med cirka 24 000 mil per år skulle jag få betala styvt 800 000 kronor i kilometerskatt, och då vill det ju till en ganska stor prisökning om man ska ta hem den utgiften", skiver signaturen Patric Bayer i ett inlägg på SÅs hemsida, och fortsätter:"Detta skulle få till följd att landets sågverk och pappersbruk får höja sina priser, och hur står de sig då i den internationella konkurrensen?".(UA/www.akeri.se)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079