23948sdkhjf

Små effekter av kilometerskatt

En analys av Konjunkturinstitutet visar att en kilometerskatt pålastbilstransporter har liten effekt på kostnader och produktion iskogsindustrin. Däremot skulle transporterna minska väsentligt.

Analysen visar att om transportpriset skulle öka med tio procent förträvaruindustrin, minskar produktionen med 0,6 procent, vinsten med 0,3procent och antalet vägtransporter med 9,4 procent. Vid en höjning med 20 procent skulle produktionen minska med 1,3procent, vinsten med 0,5 procent och antalet vägtransporter med 18,8procent.Detta är effekterna i stort, enligt institutet. På lokal nivå kaneffekterna bli betydligt större, framför allt för företag med relativthöga transportkostnader eller för de som inte kan byta ut ellereffektivisera transporterna.Färre jobbDessutom kan företagen bli tvungna att dra ner på antalet anställdatill följd av ökade kostnader och minskad produktion.Konjunkturinstitutet bedömer att 200 till 400 jobb kan försvinna iträvaruindustrin om skatten införs. Totalt jobbade 13 400 personer iträvaruindustrin 2005. Med trävaruindustrin avser institutet sågverk,hyvlerier och träimpregnering. Enligt Vägtrafikskatteutredningen kan en kilometerskatt tydliggöra ochprissätta de samhällsekonomiska kostnaderna som lastbilstransportermedför. Dessutom stärks motiven till att leta efter alternativatransportlösningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078