23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på NTT Woodnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Byggvaror på nätet snabbväxande affärsidé

För tolv år sedan började Skånska Byggvaror sälja sina produkter på nätet. I dag sker drygt hälften av försäljningen på hemsidan och företaget är en av Sveriges största e-handelsaktörer. I fjol ökade omsättningen med 9 procent och framgången förklaras delvis med att Skånska Byggvaror enbart arbetar med sitt eget varumärke.

Garageportar och uterum är kanske inte det man mest förknippar med e-handel, men det är just vad Skånska Byggvaror säljer i sin webbutik. Med framgång dessutom - drygt 50 procent av företagets försäljning sker på hemsidan och enligt tidningen Internetworld är webbutiken den 15:e största i Sverige oberoende av bransch.I fjol slog Skånska Byggvaror försäljningsrekord trots finanskrisen. Omsättningen ökade med 9 procent till 365 miljoner kronor. Samtidigt ökade försäljningen på webben med 25 procent.Framtiden ter sig ljus för Skånska Byggvaror, som nu kommer att i allt högre grad fokusera på att utveckla sitt produktsortiment. Någon satsning utanför Sveriges gränser är inte aktuell. Skånska Byggvaror håller sig på hemmaplan ett tag till.- Här finns fortfarande otroligt mycket att göra, säger Per-Ivan Christiansson, marknadschef på Skånska Byggvaror.Läs mer i GDS-temat i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 12 mars.(UA/PW/NTT)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.074