23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på NTT Woodnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mer mode i möblerna

Det har gått mode i möbler. Möbelföretagen sneglar på modebranschen; de tar bland annat efter modets säsongstänkande och anlitar modedesigner för att skapa unika möbler. Modeföretagen å sin sida satsar allt oftare på inredning och tar fram egna möbelkollektioner.

Inredning och möbler har blivit en ny nisch för många modeföretag. Härom året öppnade H&M en avdelning för hemtextil, i fjol lanserade Boomerang en mindre möbelkollektion gjord på återvunna kläder och nyligen kom Acne med en Malmsteninspirerad soffkollektion. Att gå åt andra hållet - det vill säga från möbelformgivning till kläddesign - verkar däremot inte vara lika vanligt.Möbelkedjan EM startade i fjol satsningen Ateljén där de en gång per år ska låta en extern formgivare arbeta fram produkter. I fjol var det Oscar Magnusson - mest känd för sin glasögondesign - som arbetade i Ateljén. I år är det Per Holknekt, klädskapare och grundare av det framgångsrika modeföretaget Odd Molly, som ska formge en kollektion för EM. Kollektionen kommer att lanseras i butik i augusti.Sortimentschef Markus Chaib förklarar varför möbel- och modebranschens verksamheter blir allt mer gränsöverskridande:- Möbelföretagen sneglar på modebranschen och tar i allt högre grad efter denna, framför allt när det gäller säsongstänkandet. Dagens inredningskonsumenter vill ha en snabbare förändring, de vill förnya hemmet och köpa nytt varje säsong - ett tänk som tidigare främst hörde hemma inom modebranschen. Det här är en trend som kommer att fortsätta och förstärkas, säger han.Läs mer i det nya numret av NTT som utkommer idag, fredag den 16 april.(UA/NTT)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11