23948sdkhjf

Däckslaster på glid ger nya krav på virkespaketen

Under nästa år kommer troligen en ny standard för säkring av däckslaster på fartyg att antas. Det kan i sin tur innebära nya krav på sågverkens virkespaket, bland annat vad gäller bandning och friktionen på paketens yta.

Efter ett flertal olyckor på grund av förskjutningar av däckslaster av timmer och sågad vara verkar det nu som att en ny standard för säkring av däckslaster kommer att införas under hösten 2011. Det berättade Peter Andersson från utbildnings- och konsultföretaget Mariterm AB i samband med årets Virkesmarknad i Karlstad. Peter Anderssson har själv varit en av de drivande krafterna i arbetet med utformningen av den nya standarden, som pågått sedan 2005. De nya kraven kommer bland annat att vara mycket mer specificerade vad gäller utformning och dimensionering av stöttor och surrningar. Arbetet med utformningen av standarden har också visat att virkespaketens styvhet, det vill säga hur bra de hänger ihop, är en viktig faktor för att däckslasterna ska vara stabila.- Den nya koden för lastsäkring kommer bland annat kommer att ställa krav på virkespaketens styrka och märkning, men även friktionskrav på toppen av virkespaketen, sa Peter Andersson.Skogsindustrierna håller just nu håller på med en revidering av sågverkens paketstandard. Detta arbete kommer nu att synkroniseras med den nya koden för lastsäkring av däckslast, vilket kan komma att påverka utformningen av virkespaketen.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 3 december. (UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094