23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på NTT Woodnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

IKEAs strategi för tillväxt ligger fast

IKEAs uttalade mål att växa med tio procent om året fram till år 2020 ligger fast. Däremot är antalet nya varuhus inte lika viktigt, menar företaget.

En viss tveksamhet spreds när Financial Times hävdade att IKEAs nye koncernchef Peter Agnefjäll tonat ned tillväxten. Men till Dagens Industri säger nu företaget att den uttalade strategin med fördubblad omsättning till år 2020 står fast, motsvarande tio procents tillväxt om året. Man menar att det Peter Agnefjäll ville var att minska fokus på antalet varuhus, eftersom omsättningen kan variera väldigt mycket mellan stora och små varuhus. IKEA preciserar sin strategi med att säga att hälften av tillväxten ska komma från nya varuhus och hälften genom ökad försäljning i de varuhus man redan har. Nya länder som IKEA vill bygga i är i första hand Kroatien, Indien och Sydkorea.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04