23948sdkhjf

Konsumenter kräver kunskap och kvalitet

Bättre information och hög kvalitet är prioriterade krav hos människor som är på väg att köpa byggvaror. Det är resultatet av en undersökning gjord på uppdrag av byggvarukedjan Bygma.
Resultatet av Bygmas undersökning tyder på att svenska konsumenter prioriterar kvalitet framför pris när det gäller byggvaror. I den nyligen genomförda undersökningen, genomförd av analysinstitutet YouGov på uppdrag av Bygma, uppger 87 procent att de skulle vara beredda att betala mer för byggmaterial av högre kvalitet jämfört med billigare alternativ.

Undersökningen visar också på att konsumenterna efterfrågar mer information när det gäller kvalitet. Bara 30 procent är nöjda med den information de får i dag.

Tre av fyra svarar att det är viktigt att hantverkaren inför inköp initierar diskussioner om olika kvaliteter på byggmaterial med beställaren. Undersökningen visar att det sker i mindre än hälften av de fall där en hantverkare anlitats och gjort inköpen.

Urban Johansson är vd för Bygma som beställt undersökningen, en bygghandel som själva betonar att de i första hand är inriktade på professionella hantverkare.

– Vår ambition är att, tillsammans med proffsen, jobba vidare med dessa frågor för att få nöjda och välinformerade slutkunder, säger Urban Johansson.

Bygma konstaterar efter undersökningen också att svenskarna tycker om att renovera. Inte mindre än 81 procent uppger att de genomfört en renovering eller nybyggnation de senaste tre åren, alternativt planerar att genomföra en de kommande tre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11