Sveaskogs medlemskap motiveras också av att man vill berätta mer om skogens roll i omställningen från det fossila till det förnybara samhället.
– På energiområdet har vi hela scenariot med produktionen av förnybara drivmedel från skoglig råvara. Även andra produkter från skogen kan ersätta fossila råvaror och ett aktivt brukande skapar därför den största klimatnyttan, säger Per-Olof Wedin.
En viktig del av Hagainitiativets arbete är att lyfta klimatfrågan högre upp på den politiska dagordningen. Sveaskog vill vara en viktig röst i detta opinionsbildande arbete.
− Skogsnäringen har länge varit en prioriterad bransch för Hagainitiativet och därför är vi stolta över att ha Sveaskog som ny medlem. Skogens möjligheter att binda koldioxid är något vi måste diskutera mer i en skogsnation som Sverige, säger Nina Ekelund, programdirektör för Hagainitiativet.
Hagainitiativet startades år 2010 antal av åtta företag: Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Procter & Gamble Sverige, Stena Recycling, Statoil Fuel & Retail Sverige och Vasakronan. Efter det har Lantmännen, HK Scan Sweden, Löfbergs och McDonald´s anslutit.