Sedan en tid pågår ett omfattande räddningsprojekt med nament "Stötta Vasa". Projektets namn ska uppfattas bokstavligt, det handlar om att ta fram en konstruktion som kan stötta fartyget mekaniskt. En jättelik uppgift på många sätt. Man har att ta hänsyn till ett gigantiskt fartyg, urgammalt trä och en komplicerad konstruktion.
För att den framtida stödstrukturen inte ska riskera att skada fartyget i stället för att stödja det har Vasas timmermän nu byggt en bit skrov med exakt samma konstruktion som originalet. ”Exakt” betyder verkligen att man har kopierat Vasa:s skrov in i minsta detalj. De tjocka ekstyckena är hopsatta med dymlingar, långa träpluggar som bankas in genom hål som borrats genom bordläggningsplankor, spant och garnering.
Skrovbiten har även försetts med tre så kallade berghultar, extra tjocka ekstycken som fungerar som förstärkning och nötskydd. Dåtidens kraftfulla motsvarighet till fendrar, helt enkelt.
Totalt är skrovbiten mellan 40 och 50 centimeter tjock, och dymlingarna måste bankas igenom mycket smala borrhål för att hållfastheten ska bli maximal.