Redan samma dag som kontraktet skrevs för familjens egendesignade villa, så kunde vännerna ta del av nyheten och ritningen på Instagram under rubriken "fetaste shoppingen på nätet någonsin".
- När möjligheten kom att kunna designa själva och köpa huset på nätet så blev vi eld och lågor. Vi har tidigare varit i kontakt med flera husleverantörer och visste i princip vad vi ville ha, men med A-hus Online fick vi möjlighet att formge vår unika villa tillsammans i lugn och ro framför datorn - hemma i soffan. Dessutom hade vi hela tiden koll på vad våra materialval kostade och vad slutsumman för huset kommer att bli, säger Maggan Hagman, i ett pressmeddelande från A-hus
Handelsforskare Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing, Högskolan i Borås, bekräftar svenskens förändrade köpbeteende: - Vi vet att konsumenter idag väljer inköp på nätet för att det är bekvämt. Svenskens köpbeteende ändras i rasande takt just nu. För några år sedan var det nog en minoritet som trodde att svenskarna var redo att e-handla dyrare saker som tv-apparater och datorer på nätet, men idag gör väldigt många sådana inköp och allt fler konsumenter överväger att e-handla ännu dyrare och mer komplexa produkter online. Vi har helt enkelt vant oss vid att fatta stora köpbeslut framför datorn, säger hon.