Matthew Wood är vd för Stora Enso Timber Australia, som importerar trävaror från sina europeiska sågverk för försäljning på den australiska marknaden. Kunderna består till största delen av återförsäljare som levererar till byggföretag och privatpersoner över hela Australien.
Att Matthew Wood kallats för "mest hatad" är i grunden rätt positivt, tycker han själv.
– Att konkurrenterna är frustrerade visar ju på att vi själva gör något rätt, konstaterar han. Våra kunder är nöjda med kvaliteten, och väljer ofta våra produkter även i de fall då de är något dyrare.
Vid ett besök på ett sågverk som arbetar med inhemsk råvara får NTT bilden bekräftad. Chefen undrar misstänksamt vad mitt syfte är med besöket, inte minst när jag nämner att jag även ska besöka Stora Enso. "De vet vad jag tycker om importen", konstaterar sågverkschefen, som sedan vägrar släppa in NTT på området. "Jag har inga goda erfarenheter av européer", konstaterar den frustrerade sågverkschefen, som dock samtidigt säger sig vara stolt över de investeringar man själva gjort i vidareförädling, bland annat arbetar man med fingerskarvning.
Läs mer om Australien och Stora Enso i NTT nr. 22, som kommer ut på fredag den 14 november.