23948sdkhjf

Stora sågverk kan utveckla värdekedjan

För att tjäna mer pengar behöver sågverk och träindustriföretag öka kontakterna med andra delar av värdekedjan. Samarbeten med bygghandeln och byggindustrin kan öka både försäljning och lönsamhet. Men det kan krävas en viss storlek på företaget för att det ska vara möjligt att göra. - Små företag måste fokusera på den dagliga produktionen, menade SCA:s Anders Ek vid ett seminarium på IVA under torsdagen.
Tomas Nord, industriekonom från Linköpings universitet, byggde under Anders Eks resonemang med statistik och teori, och jämförde med andra branscher.

– Butikskedjan Zara, ägd av Inditex, säljer 85 procent av sina kläder till fullpris, vilket är möjligt tack vare att de tätat informationsgapet. Allt i kedjan från design och tillverkning till distribution och försäljning ska flöda i samma tempo, tack vare ett tätt informationsflöde genom hela kedjan.

Läs mer om seminariet hos IVA i NTT nr. 2 2015, som kommer ut nästa fredag, den 13 februari!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06