23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på NTT Woodnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mat, möbler och byggvaror ökar på nätet

Starkast tillväxt när det gäller e-handel under tredje kvartalet 2015 visade bygghandeln som ökade med 39 procent jämfört med Q3 2014 skriver e-barometern och nyhetssajten Breakit.

E-handeln fortsätter att ta andelar och öka. Utöver byggvaror gick sportvaror livsmedel och möbler/inredning framåt.

Inom hela gruppen “sällanköp”, vilket innebär nästan allt som inte kan köpas i en livsmedelsbutik, är e-handelns andel nu uppe i 22 procent. Vart femte sådant köp under perioden gick alltså via internet.

Mat och inredning sticker ut eftersom de tidigare inte varit särskilt stora inom e-handel, till skillnad från kläder och böcker.

Var fjärde konsument gjorde research på internet inför sitt senaste köp av en sällanköpsvara i en fysisk butik. Mobiltelefonen blir också ett allt viktigare verktyg i inköpsprocessen även när det gäller köp i fysiska butiker, två av tre konsumenter har under tredje kvartalet använt sin mobil på något sätt när det handlat varor.

e-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web02