23948sdkhjf

Träbro över spåret blev lösningen

Utmaningarna var stora när en ny bro över Nynäsbanan skulle komma på plats. Tillgänglighet var dålig och montagetiden måste bli kort. Lösningen blev en träbro och att lyfta hela den färdiga bron på plats i ett enda moment.

I samband med att en ny stadsdel i Haninge kommun med arbetsplatser, skolor och 3 000 bostäder ska utvecklas bygger Trafikverket en ny pendeltågsstation längs Nynäsbanan. Bebyggelsen ligger på båda sidorna av spåret, och för att få flödet av passagerare att fungera blev lösningen att bygga en gång- och cykelbro över järnvägen, en träbro från Moelven Töreboda.

– Utmaningen var bland annat den dåliga tillgängligheten till platsen och att montagetiden var minimal, säger Moelven Törebodas projektledare Marcus Hochsess.
I det här fallet hade Moelven Töreboda ett fönster på fyra timmar då hela arbetet måste utföras. Lösningen blev att bygga klart hela bron på en närliggande plats och lyfta på den i ett stycke. En nog så knepig uppgift med en 36 meter lång, 7 meter bred och 45 ton tung bro med 8 fästpunkter.

Det stora lyftet gjordes en lördagsförmiddag i slutet av mars med en fackverkskran med en maximal kapacitet på 800 ton och 160 meter.
– Lyftet väckte en hel del uppmärksamhet och allt fungerade som det skulle. Vi var färdiga på den utsatta tiden och nu återstår bara finjusteringar, säger Marcus Hochsess.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109