Så blir Mio störst

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Möbelkedjan Mio publicerade i veckan sina senaste tillväxtsiffror. Dagenshandel.se har talat med vd Björn Lindblad som förklarar Mios strategi.

–Den tillväxtstrategi vi lade 2013 bygger på en genomarbetad analys av både interna data och extern data kring köpkraft, köpmönster, demografiska data och liknande. Vi tog dels reda på allt om våra butiker – hur de ligger, hur butiksytan är disponerad, vad som säljs, vilka produkter vi tjänar pengar på och hur kundunderlaget ser ut.

Han berättar att man inom företaget ansåg att målet sattes högt, på fem år skulle omsättningen öka från två till tre miljarder.

Redan 2015 var detta delmål nått.

– Åtgärderna bet bra, säger han och ger en förklaring till vad detta berodde på:

– Grunden framgången är en passion för våra produkter och kunder. Vi har en bredd och djup i sortimentet som ingen kan konkurrera med idag, säger han.

Han förklarar att analysen gav viktiga kunskaper. Man slutade tro och tog beslut på data. Utifrån kunskapen byggdes sedan marknadsprogram och kampanjplan.

– Kunderna är rationella och det viktigaste är att erbjuda kunderna rätt vara till rätt pris, säger han.

Sedan lanserades kategoriplaner med tydligt fokus på områden med störst tillväxtpotential.

–Det är verkligen en utmaning att prioritera när man ser potential över allt, men det gäller att få det att hända i butik och inte bara på en powerpoint.För ”Det som inte har hänt i butik har faktiskt inte hänt”, säger han, och betonar att analyserna gav mätbara mål att sträva mot och de gav också tydliga fingervisningar om hur man skulle gå tillväga.

– Genom datan vågade vi ifrågasätta gamla sanningar att det inte gick att sälja möbler i t ex december, augusti eller april

– Vi ökade nyheterna i butik, vilket gjorde att vi kunde öka kampanjtempot. Tillväxten har också gjort det möjligt att öka vår närvaro kommunikativt under de här åren, säger han.

Under den senaste 12-månadersperioden har Mios omsättning vuxit med ytterligare en miljard kronor – under 2017 kan omsättningen närma sig 6 miljarder.

Det nya mål som är satt är att Mio redan 2022 kommer att bli störst i Sverige på möbelförsäljning.

– Mio fokuserar främst på möbler för vardagsrum, matplats och sovrum, men övriga kategorier är minst lika viktiga för att skapa trafik till våra varuhus och leverera ett högt nyhetsvärde och skapa inspirerade miljöer. Vi växer snabbt i flera kategorier som belysning, mattor, textil och glas/porslin. Vi är idag störst på soffor, säger Björn Lindblad.

Han tillägger att de tre största möbelföretagen i dag tillsammans har 50-70% av marknaden i flera stora möbelkategorier t ex soffor och sängar.

Han framhåller att möbelbranschen i dag är fragmenterad – så som elektronik- och sportbranschen var för 10 år sedan och som dagligvarubranschen var ännu längre tillbaka. I dag säljs möbler för omkring 25 miljarder kronor per år och heminredning totalt för 45 miljarder– att ta en merpart av den kakan är en hög ambition, men han räknar med att branschen kommer att konsolideras:

– Det som hänt i andra branscher kommer att hända också inom möbler och med vårt tillväxtfokus kommer vi att nå målet att bli störst inom de kategorier vi fokuserar på.





Håll dig uppdaterad med NTT Woodnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LSAB köper Micor

Alustep byter namn

Ökat träbyggande 2017

Ny ledare för Nordingrå Trä

Maria Baldin ny direktör i Södra

Skellefteå storsatsar på basnäringar

Martinsons förstärker Byggsystem

Arkiv

Trähusaffär för 100 miljoner

Ikeas siffror släppta

Södra ökar export till Kina

Nya kontor ska stärka ytterligare

Wood City bygger vidare

Träpriset jubilerar

Stora Enso: Målet är att trähusbyggandet ska öka

Bygger studentbostäder i Lund

Träkvalitetsdag med mycket teknik

Bra arkitektur på Stora Trähus

Trä- och bygghandeln träffas i Nacka

Jättelager för bygghandel

Södras hamn blev fossilfri

Vegetabilisk olja ersätter diesel

Norsk skogsindustri saknar råvara

Norsk prefab-aktör till Sverige – köper fabrik

Norska Green Holding Company etablerar dotterbolag för produktion i Filipstad. Företaget siktar nu på att anställa totalt 200 personer.

Limträ är bra för hälsa

Plus

Sävar Såg i full produktion

Ny såglinje når högstanivå

Nytt varumärke inom förnybar isolering

Dansk möbeljätte får ny chef

Resor i öst för NTT

Ziegler Holsindustrie köper stort

CMP testas

Hot mot småhusproduktionen

Många vill ha smartare hem

Regeringen vill se mer trähus

Ikea byter chef

Träbyggandet ökar skogsanvändingen

Effektiv träindustri redan i skogen

Hjältevadshus väntar

Förbättrade yrkesprogram

Se alla Företagens egna nyheter

WOCA Denmark expanderar i Sverige

Duropal Xtreme från WBP Trading AB

Alent Dynamic deltar på Träkvalitetsdagen och Stora Trähus den 17-18 oktober 2017

Alent Academy

Intressanta projekt och inspirerande föreläsare på Wood Building Summit

Ny Pfleiderer kollektion 2017-2020 från WBP Trading AB

WBP Trading AB söker fältsäljare

Ny dörrskiva i ek från WBP Trading AB

Tomas Nord presenterar från Bio-Innovationsprojektet vid Wood Building Summit 7-8 november

Sista dagarna med boka-tidigt-rabatt för Wood Building Summit i Skellefteå 7-8 november

Sista dagarna med boka-tidigt-rabatt för Wood Building Summit 7-8 november i Skellefteå

Tove Malmqvist till Wood Building Summit

REX bygger verktygstorn

Anna Sander, regeringens utredare för byggregler kommer till Wood Building Summit

Ceetec och Ejderstedts börjar ett samarbete

Ceetec och Ejderstedts börjar ett samarbete

Sven-Erik Bucht till Wood Building Summit

Lugnt virke vid Stenvalls Trä

Inspireras av Skellefteås Kulturhus - vid Wood Building Summit 7-8 november

Bostadsministern till Wood Building Summit

HoHo Vienna, presenteras på Wood Building Summit

Norra Timber Kåge i full drift efter ombyggnad

Massor av inspiration på Wood Building Summit 7-8 november 2017

Snart dags för Wood Building Summit 2017

LOAB tackar för era besök på LIGNA

Sänd till en kollega

1.044