Så blir Mio störst

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Möbelkedjan Mio publicerade i veckan sina senaste tillväxtsiffror. Dagenshandel.se har talat med vd Björn Lindblad som förklarar Mios strategi.

–Den tillväxtstrategi vi lade 2013 bygger på en genomarbetad analys av både interna data och extern data kring köpkraft, köpmönster, demografiska data och liknande. Vi tog dels reda på allt om våra butiker – hur de ligger, hur butiksytan är disponerad, vad som säljs, vilka produkter vi tjänar pengar på och hur kundunderlaget ser ut.

Han berättar att man inom företaget ansåg att målet sattes högt, på fem år skulle omsättningen öka från två till tre miljarder.

Redan 2015 var detta delmål nått.

– Åtgärderna bet bra, säger han och ger en förklaring till vad detta berodde på:

– Grunden framgången är en passion för våra produkter och kunder. Vi har en bredd och djup i sortimentet som ingen kan konkurrera med idag, säger han.

Han förklarar att analysen gav viktiga kunskaper. Man slutade tro och tog beslut på data. Utifrån kunskapen byggdes sedan marknadsprogram och kampanjplan.

– Kunderna är rationella och det viktigaste är att erbjuda kunderna rätt vara till rätt pris, säger han.

Sedan lanserades kategoriplaner med tydligt fokus på områden med störst tillväxtpotential.

–Det är verkligen en utmaning att prioritera när man ser potential över allt, men det gäller att få det att hända i butik och inte bara på en powerpoint.För ”Det som inte har hänt i butik har faktiskt inte hänt”, säger han, och betonar att analyserna gav mätbara mål att sträva mot och de gav också tydliga fingervisningar om hur man skulle gå tillväga.

– Genom datan vågade vi ifrågasätta gamla sanningar att det inte gick att sälja möbler i t ex december, augusti eller april

– Vi ökade nyheterna i butik, vilket gjorde att vi kunde öka kampanjtempot. Tillväxten har också gjort det möjligt att öka vår närvaro kommunikativt under de här åren, säger han.

Under den senaste 12-månadersperioden har Mios omsättning vuxit med ytterligare en miljard kronor – under 2017 kan omsättningen närma sig 6 miljarder.

Det nya mål som är satt är att Mio redan 2022 kommer att bli störst i Sverige på möbelförsäljning.

– Mio fokuserar främst på möbler för vardagsrum, matplats och sovrum, men övriga kategorier är minst lika viktiga för att skapa trafik till våra varuhus och leverera ett högt nyhetsvärde och skapa inspirerade miljöer. Vi växer snabbt i flera kategorier som belysning, mattor, textil och glas/porslin. Vi är idag störst på soffor, säger Björn Lindblad.

Han tillägger att de tre största möbelföretagen i dag tillsammans har 50-70% av marknaden i flera stora möbelkategorier t ex soffor och sängar.

Han framhåller att möbelbranschen i dag är fragmenterad – så som elektronik- och sportbranschen var för 10 år sedan och som dagligvarubranschen var ännu längre tillbaka. I dag säljs möbler för omkring 25 miljarder kronor per år och heminredning totalt för 45 miljarder– att ta en merpart av den kakan är en hög ambition, men han räknar med att branschen kommer att konsolideras:

– Det som hänt i andra branscher kommer att hända också inom möbler och med vårt tillväxtfokus kommer vi att nå målet att bli störst inom de kategorier vi fokuserar på.





Håll dig uppdaterad med NTT Woodnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Ny strategi för träbyggande får branschen att hoppas – "Vi står rustade"

Regeringen vill stimulera byggandet av flerbostadshus i trä. Bidrar till sänkta priser och bättre miljö, menar bostadsminister Peter Eriksson (MP).

Så mycket ökade byggmaterialhandeln i maj

Sommar på Woodnet

... men vi håller koll ...

Setra investerar i pyrolysolja

Rekordmånad för Södra

Populär träbyggnad får längre liv

Provisorisk Östermalmshall blir kvar något år till

Nyhetsbrev

Arkitekter bildar tränätverk

Första träffen gav konkreta svar

Arkiv

Dags att digitalisera

Sågverken står inför en snabb utveckling

Mår vi bra av trähus?

Stora Trähus tittar på hälsa och skönhet

Derome räddar fotbollen

Setra rekryterar KL-träspecialist

Anna-Lena Gull till Långshyttan

Ny bygghandelskedja i Danmark

Weinig satsar digitalt

Trästaden menar allvar

Stora trähus byggs för fullt i Växjö

Limab blir Remasawco

Köpet slutfört i dag

Visa upp er inför Trä & Teknik

Sista chansen att presentera er och er monter i NTTs mässnummer!

Södra slutar med interiörträ

Så vill Järfälla utmana till att bygga i trä

Och det gör man med en tävling som varar till augusti.

Martinsons utsedd till årets leverantör

Bakom priset står Beijer Byggmaterial

Lindbäcks tekniksamarbetar med finskt bolag

"Det finns ett stort intresse för industriellt byggande av flerbostadshus internationellt"

1

Nya material från Hylte

Omställningen till biobaserade material fortsätter

Bergs Timber rekryterar

Plus

Chefintervjun: Monica Björk, Byggmaterialhandlarna

Bygghandeln har en nyckelroll inom uthållig utveckling

Plus

NWP investerar i ökad produktion

Moelven tar hjälp av KTH-professor

Skandia satsar på ekologiskt byggande i Uppsala

ICS vd till T & T

Mättnad i byggvaruhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Ett torg fyllt av idéer och innovationer

Starkt år för Renholmen 2017/18

Cirkulär ekonomi för ett hållbart samhälle

Dynalyse erbjuder fuktmätare vid tillverkning av pellets

Premiär för nytt nätverk: ”Alla behöver inte uppfinna hjulet”

Image Systems förvärvar Limab Oy

WBP Trading AB är nu PEFC-certifierade

Design utmanar teknik när ICS kommer till Trä & Teknik

3 snabba med Blum

Banbrytande höghusarkitekt till Trä & Teknik

Maskindata i realtid tack vare Sophia

Från unik idé till framtidens sågverk

Ökad miljöhänsyn gynnar träbyggnationer

Megawood® barfotatrall från WBP Trading AB

Träindustrin reser sig mot nya höjder!

Kalmars nya eltruck 9-18 ton

Internationellt projekt tänjer gränserna med virkestorkning

Projektpartner Diego Elustondo

Formica nyheter från WBP Trading AB

Pfleiderer kompakt exteriör från WBP Trading AB

RemaSawco AB etablerar ny utvecklingsverksamhet i Skellefteå

Magnus Rönnqvist tillträder en roll som senior projektledare på RemaSawco A...

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Sänd till en kollega

0.169