Så blir Mio störst

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Möbelkedjan Mio publicerade i veckan sina senaste tillväxtsiffror. Dagenshandel.se har talat med vd Björn Lindblad som förklarar Mios strategi.

–Den tillväxtstrategi vi lade 2013 bygger på en genomarbetad analys av både interna data och extern data kring köpkraft, köpmönster, demografiska data och liknande. Vi tog dels reda på allt om våra butiker – hur de ligger, hur butiksytan är disponerad, vad som säljs, vilka produkter vi tjänar pengar på och hur kundunderlaget ser ut.

Han berättar att man inom företaget ansåg att målet sattes högt, på fem år skulle omsättningen öka från två till tre miljarder.

Redan 2015 var detta delmål nått.

– Åtgärderna bet bra, säger han och ger en förklaring till vad detta berodde på:

– Grunden framgången är en passion för våra produkter och kunder. Vi har en bredd och djup i sortimentet som ingen kan konkurrera med idag, säger han.

Han förklarar att analysen gav viktiga kunskaper. Man slutade tro och tog beslut på data. Utifrån kunskapen byggdes sedan marknadsprogram och kampanjplan.

– Kunderna är rationella och det viktigaste är att erbjuda kunderna rätt vara till rätt pris, säger han.

Sedan lanserades kategoriplaner med tydligt fokus på områden med störst tillväxtpotential.

–Det är verkligen en utmaning att prioritera när man ser potential över allt, men det gäller att få det att hända i butik och inte bara på en powerpoint.För ”Det som inte har hänt i butik har faktiskt inte hänt”, säger han, och betonar att analyserna gav mätbara mål att sträva mot och de gav också tydliga fingervisningar om hur man skulle gå tillväga.

– Genom datan vågade vi ifrågasätta gamla sanningar att det inte gick att sälja möbler i t ex december, augusti eller april

– Vi ökade nyheterna i butik, vilket gjorde att vi kunde öka kampanjtempot. Tillväxten har också gjort det möjligt att öka vår närvaro kommunikativt under de här åren, säger han.

Under den senaste 12-månadersperioden har Mios omsättning vuxit med ytterligare en miljard kronor – under 2017 kan omsättningen närma sig 6 miljarder.

Det nya mål som är satt är att Mio redan 2022 kommer att bli störst i Sverige på möbelförsäljning.

– Mio fokuserar främst på möbler för vardagsrum, matplats och sovrum, men övriga kategorier är minst lika viktiga för att skapa trafik till våra varuhus och leverera ett högt nyhetsvärde och skapa inspirerade miljöer. Vi växer snabbt i flera kategorier som belysning, mattor, textil och glas/porslin. Vi är idag störst på soffor, säger Björn Lindblad.

Han tillägger att de tre största möbelföretagen i dag tillsammans har 50-70% av marknaden i flera stora möbelkategorier t ex soffor och sängar.

Han framhåller att möbelbranschen i dag är fragmenterad – så som elektronik- och sportbranschen var för 10 år sedan och som dagligvarubranschen var ännu längre tillbaka. I dag säljs möbler för omkring 25 miljarder kronor per år och heminredning totalt för 45 miljarder– att ta en merpart av den kakan är en hög ambition, men han räknar med att branschen kommer att konsolideras:

– Det som hänt i andra branscher kommer att hända också inom möbler och med vårt tillväxtfokus kommer vi att nå målet att bli störst inom de kategorier vi fokuserar på.





Håll dig uppdaterad med NTT Woodnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byggmax Group utser ny chef för Norge

Klassisk möbel ömsar skinn

Catharina Elmsäter-Svärd ska leda byggindustrin

Valutec säljer i Finland

Norsk investering i sortering

Skogsindustrierna förnyar

Magnus Berg blir näringspolitisk chef

Lägenheter i långa rader

Villa Vida har levererat fem våningar studentlägenheter

Arkiv

Hästens fick rätt i rätten

Välkomna tillbaka till en het höst

Skanska bygger träskola i Norge

Så blir Mio störst

Setra går starkt

Finsk-belgiska element för träbygg

Svenskt trä alltmer globalt

Södra river i Långasjö

Vecka 30 revs den gamla klensågen i Långasjö för att ge plats åt en ny profileringslinje.

Spektakulärt trätorn på Själland

Sveaskog höjer betalning för timret

Danskt träföretag byter namn

CLT-fabrik byggs i Gruvön

Blir Stora Ensos första i Sverige

Södra satsar i Orrefors

Tränyheter i sommar

Tweets men inget nyhetsbrev i juli

Lisker nysatsar på Sverige

Dansk möbelkoncern nu officiellt svensk

Träkvalitetsdagen visar allt

Byggregler ses över

Svensk kamp i EU

Ny plattform för underleverantörer

Stora Enso pratar trähus på Gotland

Metsä Wood lanserar Open Source Wood

Det säger bara klick

Valutec bygger i öst

Skön maj för bygghandeln

Dansk möbelproducent satsar på gammalt

Underskattad export

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153