23948sdkhjf

Möbeldag med visioner

Samverkan kan ge extrem tillväxt

Branscher och företag som samverkar kring produkter ser ofta kraftigt ökade intäkter. Exempel finns inte minst när det gäller produkter för musik, som i dag ofta samlar in data lika mycket som de spelar upp musik. Och data är pengar.

– När man kombinerar en massa saker går utvecklingen och tillväxten väldigt fort, till och med exponentiellt, menade Oscar Axhede, grundare av företagen Zound Industries och Urbanears, och en trendsättare inom design och produktutveckling, vid TMFs Möbeldag i Jönköping.

Oscar Axhede pekade också på att stora producenter av hemelektronik, möbler eller andra konsumentprodukter, alltid varit totalt ointresserade av teknikutveckling eftersom det kan konkurrera med deras nuvarande inkomstbringande produkter.

– Men det här händer, de kommer att tvingas med i utvecklingen. En säng som går att höja och sänka med fjärrkontroll är inte framtiden, det är i stället för utveckling. Framtiden ligger i betydligt mer interaktiva produkter: möbler och musikspelare som inte bara ger funktion utan också kan samla in data om sina användare och hur de agerar.

 Oscar Axheden menade att utvecklingen generellt för konsumentprodukter har gått från funktion till design och vidare till teknikinnehåll.

– Det handlar inte om att addera grejer, det handlar om att addera funktioner som användaren vill ha. Pekar man på vad som är möjligt får man nästan alltid förslag om ytterligare funktioner. Och i dag ger tekniken möjligheter att addera dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11