23948sdkhjf

TMF:Baltikum och Polen rustar i racet

"Men långsiktighet ökar exporten"

David Johnsson, ceo för TMF, Trä- och Möbelföretagen, höjde ett varningens finger på årets Möbelriksdag denna gång i Växjö

– Baltikum och Polens möbelindustri finansierade genom EU:s struktufonder har numera en maskinpark som inte slås av några andra EU-länder. 
Trots det nya hotet är han positiv till Sveriges möjligheter att öka sin export.
– Svensk möbelindustri är ett vinnarhål.

Sverige är idag världens tionde största möbelexportör.
Exporten för svensk möbelindustri ökade förra året med 10 procent och importen ökade också.
– 92 procent av vår möbelexport är inomeuropeisk, vilket är lite skrämmande. Det är roligt att vi finns i Europa men världen är större än så. Det finns en stor värld på andra sidan Atlanten där Ikea ju talar om en marknad på 3 miljarder.

Han framhöll att svensk industri har en stor fördel i dag med nya miljökrav.
– Det är tydligt att svenska företag har hållbahetsfrågan med exempelvis möbler som är demonterbara från början.
Det finns en stor potential i att exportera.

David Johnsson ställde frågan själv:
Hur gör man för att öka exporten? Vad är det som gör en framgångsrik export?

– Gör alltid din hemläxa, var aldrig lat. Det är alltid bäst att vara långsiktig. Att ett eller två år delta på Milanomässan eller i Stockholm duger inte. Våga fatta beslut och håll i de besluten. Våga vara långsiktig, var hållbar. Hitta lokala kontakter och håll fast vid dem, var långsiktig oavsett om det gäller agenter eller andra samarbetspartners och jobba med olika kontakter. Slutligen: En del satsningar leder inte till affärer så man måste vara beredd på att förlora. Ikea har exempelvis misslycktats.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078