23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på NTT Woodnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

TMF:Baltikum och Polen rustar i racet

"Men långsiktighet ökar exporten"

David Johnsson, ceo för TMF, Trä- och Möbelföretagen, höjde ett varningens finger på årets Möbelriksdag denna gång i Växjö

– Baltikum och Polens möbelindustri finansierade genom EU:s struktufonder har numera en maskinpark som inte slås av några andra EU-länder. 
Trots det nya hotet är han positiv till Sveriges möjligheter att öka sin export.
– Svensk möbelindustri är ett vinnarhål.

Sverige är idag världens tionde största möbelexportör.
Exporten för svensk möbelindustri ökade förra året med 10 procent och importen ökade också.
– 92 procent av vår möbelexport är inomeuropeisk, vilket är lite skrämmande. Det är roligt att vi finns i Europa men världen är större än så. Det finns en stor värld på andra sidan Atlanten där Ikea ju talar om en marknad på 3 miljarder.

Han framhöll att svensk industri har en stor fördel i dag med nya miljökrav.
– Det är tydligt att svenska företag har hållbahetsfrågan med exempelvis möbler som är demonterbara från början.
Det finns en stor potential i att exportera.

David Johnsson ställde frågan själv:
Hur gör man för att öka exporten? Vad är det som gör en framgångsrik export?

– Gör alltid din hemläxa, var aldrig lat. Det är alltid bäst att vara långsiktig. Att ett eller två år delta på Milanomässan eller i Stockholm duger inte. Våga fatta beslut och håll i de besluten. Våga vara långsiktig, var hållbar. Hitta lokala kontakter och håll fast vid dem, var långsiktig oavsett om det gäller agenter eller andra samarbetspartners och jobba med olika kontakter. Slutligen: En del satsningar leder inte till affärer så man måste vara beredd på att förlora. Ikea har exempelvis misslycktats.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156