23948sdkhjf

"Det här är framtiden inom industrin"

Iggesunds sågverk, SKF och Momentum samarbetar på nya sätt för att lösa återkommande problem i produktionen.

Vid Iggesunds sågverk har underhållsorganisationen tagit till nya grepp för att öka tillgänglighet och anläggningsutbyte. Ett samarbete har inletts tillsammans med SKF och Momentum med en prestationsbaserad betalningsmodell. Tillsammans görs riktade ansträngningar för att lösa återkommande problem och utveckla nya arbetssätt.

Läs också: Holmens köp av Martinsons får klartecken

Sågverket har exempelvis lagt mycket tid på att öka tillgängligheten på trimmern i justerverket. Timingen har ställts in bättre, vilket medger ökad hastighet och möjlighet till höjd produktion i justerverket.

– För två år sedan inledde vi ett förbättringsprojekt av underhållet på sågverket, berättar Jonas Bryngelsson, underhållschef på Holmen Timber Iggesund. 

– Bland annat använder vi numera vårt underhållsystem IFS för att i större utsträckning analysera trender och identifiera återkommande problem. Om samma typ av felrapporter återkommer startar vi en orsaksanalys. Vi har omorganiserat personalen för att kunna jobba mera med detta.

SKF som står för lager, smörjning och vibrationsövervakning arbetar nu mot samma mål som sågverket, och tillsammans fokuserar man på helhetslösningar för högre tillgänglighet och anläggningsutbyte.

– SKF är ett bra bollplank. Vi lär oss mycket och lyfter kunskapsnivån inom underhållsorganisationen, säger Jonas Bryngelsson.

Momentum är distributör av ett brett sortiment med lager och lagerutrustning från SKF, samt kedjor och remmar. 

Tidigare inom industrin fanns generellt en konflikt mellan kundens och leverantörens intressen. Leverantörerna levde delvis på eftermarknaden och sålde reservdelar. Nu håller denna konflikt på att försvinna i och med att kunderna och leverantörerna jobbar mot samma mål. Här kan prestationsavtal vara ett bra upplägg.

– Kunden kommer att ha en fabrik som producerar mer och bättre. Samtidigt kan vi få mer betalt för våra produkter och för vår tid. En vinn-vinn-situation med andra ord. Med prestationsavtal i den aktuella formen blir det transparens mellan leverantör och kund. Jag tror att detta blir framtiden på många håll inom industrin, säger Jonas Kemi på SKF.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078