23948sdkhjf

Parkeringshus av KL-trä - så blir de bäst

Pågående projekt reder i hur man bäst kombinerar KL-trä och betong i parkeringshus.

Svenska byggbranschens utvecklingsfond sysslar med olika projekt, där ett intressant sådant just nu utreder om och hur KL-trä kan användas i parkeringshus.

Parkeringshus i trä förväntas bli allt vanligare, och byggs i dag med en bärande stomme bestående av pelare och balkar av limträ som kombineras med bärande kassettbjälklag i KL-trä. Men träbjälklaget måste skyddas med lämpligt beläggningssystem, och täthet är om möjligt ännu viktigare för trä än för betong. Detta utreder projektet, som ska vara klart i december. 
Trä är mer flexibelt och rör sig mer än betong. Beläggningssystemet måste därför kunna ta upp dessa rörelser utan att spricka eller lossna från underlaget. Trä leder värme sämre än betong och det tar således längre tid för underlag och beläggningssystem att svalna på ett träbjälklag än på ett betongbjälklag, vilket kan orsaka blåsbildning. 

I projektet tar man fram underlag för hur ett beläggningssystem på parkeringsdäck av trä bör utformas, skyddas och underhållas. Resultat och erfarenheter från tidigare SBUF-projekt om beläggningssystem på P-däck av betong utnyttjas, liksom erfarenheter från Trafikverkets träbroar.
Syftet med projektet är att kunna leverera specifikation och regelverk för beläggningssystem på P-däck av trä.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078