23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på NTT Woodnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Samspel en grundtanke i flöjtfabriken

Choroiflöjten skapades för att ge alla möjligheter att uttrycka sig via musiken, och med tanken att många skulle kunna spela ihop. Därför är ljudet mjukt, och flöjten är mycket lättspelad. Spelandet handlar mer om att andas än om att blåsa.

– Det är lite som att blåsa såpbubblor, säger Mikael Christensen, kvalitetsansvarig och arbetsledare vid Telleby flöjtfabrik i Järna.

Flöjtfabriken i Järna drog igång 1969, av två personer med holländsk bakgrund. Geert Mulder var expert på skyddade verkstäder, och Norbert Visser skapade en ny typ av flöjt som fick namnet Choroi. Namnet är besläktat med ordet kör, och hänger samman med tanken att flöjten är utformad för att man ska kunna spela många tillsammans. Utöver att den är lätt att få ton i, är ljudet därför också något mjukare än hos andra flöjter. Många av Tellebys flöjter är dessutom annorlunda stämda, med ett ”A” som klingar med 432 Hz, i stället för det i dag vanligare 440 eller 442 Hz.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079