23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på NTT Woodnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trävaruexporten: ”Den springande punkten är logistiksituationen” 

När pandemin slog till bromsades den globala transportmarknaden in kraftigt. Virusutbrott i hamnar, brist på hamnarbetare och lastbilsförare, långa köer av fartyg som väntade i hamninloppen och ett skenade pris och efterfrågan på containrar. Mycket av störningarna på containermarknaden är kvar, och väntas pågå in i nästa år.

För skogsindustrins del, var det inte containermarknaden i pandemins början, som påverkade exporten av skogsprodukter.  

Hittills har vi inte sett någon jättestor påverkan, i alla fall inte i inledningen av pandemin. En del av det är kanske framförallt för att mycket av exporten har gått med dry-bulk fartyg. Man har inte varit så beroende av containermarknadensom i mångt och mycket är den som drabbats värst av logistiksvårigheterna, vi har också sett att stora andelar av volymen gått till Europa framförallt, så det har också betytt att volymerna har skiftat till marknader som inte varit lika påverkade av container- och båtmarknaden, säger Christian Nielsen, marknadsanalytiker trävaror på Skogsindustrierna. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078