23948sdkhjf

Svenkt Trä vill se fler träbroar

| Av Nils Lindstrand | Tipsa redaktionen

"Krävs för att nå klimatmålen"

I Sverige har vi cirka 17 000 vägbroar, men av dessa är bara ungefär 140 stycken byggda i trä trots att det är väl etablerat att träbroar har låg miljöpåverkan. Nu vill branschorganisationen Svenskt Trä se fler träbroar.

Läs också: Ny handelssortering klar

I ett debattinlägg konstaterar Johan Fröbel på Svenskt Trä att Trafikverket sedan 2016 ställer klimatkrav på sina leverantörer vad gäller byggnation, material och framtida underhåll. Visionen är att infrastrukturen ska vara klimatneutral senast 2045. Limträbranschen är en viktig aktör för att nå det målet i och med att broar av limträ presterar bra i livscykelanalyser, LCA, och eftersom kostnaden för underhåll är låg.

Att träbroar är betydelsefulla för Sveriges klimatarbete är dock inget som syns i statistiken. Trafikverket uppger att det finns cirka 16 800 väg- och gångbroar i Sverige och att ungefär 140 av dessa är träbroar. Siffrorna ser inte bättre ut när man tittar på vad som byggts de senaste åren:

  • 2017 byggdes 136 broar, av dessa var 9 i trä.

  • 2016 byggdes 170 broar, av dessa var 10 i trä.

  • 2015 byggdes 196 broar, av dessa var 4 i trä.

Bara en bråkdel av de broar vi bygger i Sverige är alltså träbroar, trots att vi vet att stora konstruktioner i trä har stora miljöfördelar och att moderna broar i trä lever upp till alla krav på funktion, kvalitet och livslängd. Varför är det så?

Det enkla svaret är att det inte finns några starka argument för att inte bygga broar i trä. Vanan och traditionen har säkert en stor betydelse, men att vi byggt broar i stål och betong under hela 1900-talet är inget skäl att fortsätta med det, särskilt inte i en tid då det blir allt mer bråttom för oss att minska de skadliga utsläppen till atmosfären.

Hur är det då med livslängd och underhåll? Tillverkarna av träbroar har utvecklat och förfinat sina tekniker och produkter under flera decennier och idag lever de upp till alla moderna kvalitets- och funktionskrav på broar. Förväntad teknisk livslängd eller underhållskostnader är inte heller det relevanta argument mot träbroar!

Ett första steg kan vara att göra som det norska vägverket som har tagit fram en omfattande rapport specifikt för träbroar med syftet att sprida kunskap. Vi medverkar gärna till att ett liknande projekt genomförs i Sverige, förslagsvis i samarbete med Trafikverket och även norska vägverket där det byggs fler träbroar än i Sverige.

Håll dig uppdaterad med NTT Woodnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska Trävarugruppen förvärvar SWood

XL-Bygg öppnar fler butiker under 2020

Ryssland tar över timmertoppen

Per Bolund vill upphandla trä

Fler trähus prioriterad fråga för regeringen

Konceptförskola i trä sparar pengar och tid

Hoppingivande arkitektmöte om skog

Konstruktivt samtal hos TränätverkA

Nyhetsbrev

Moelven lägger ner sågverk

Arkiv

Woody virkescertifierar elva butiker 

Norrskog pratar med Fiskarheden

Förvärvar skogsmark för FSC-medlemmar

Setra på minus

Men investeringarna enligt plan

Kan svenska möbler skapa fler jobb?

Internationell träutställning till Växjö

Plus

En jävligt bra trähistoria

... eller var det snickarna som slarvade?

Martinsons avverkar

Anställer och etablerar grupp

Resursutnyttjande i fokus för Sawtec

Intelligent teknik för trä på Trä & Teknik

Maskinkörkortet i ny version

Plus

25 miljoner för optimerad panel

Ljungträ först med ny virkesmätning

Bygghandeln anställer tre nya proffs

”Vi är stora på smått"

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Plus

Välinge vill snabba upp byggprojekt

Säljstart för största trähusprojektet

Cederhusen i Stockholm har börjat byggas

Rise visar resultat på Trä & Teknik

Derome gör rekordaffär

Anders Källström ordförande i Setra

Ikea köper Londongalleria

Skeppsviken rekryterar Arbetschef

Träaktig poesi i jultider

Kutterspån och torrflis blir bioenergi

1

Tar över som vd på Fiskarhedens Trävaru

Södra vill se bättre sjöfart

Lehto lanserar trähus i Sverige

Träpanelen brinner inte

Pris till Derome och Fojab 

Se alla Företagens egna nyheter

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

KG List startar dotterbolag i Danmark

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

ATEX-säkrat spånsugningsanläg ger en säker arbetsmiljö

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

Prinz Proficut Exact

Reservdelar till torkar

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Mätteknik för vakuum i ny tappning

Patent beviljat för LSAB Supreme

Erfaren samordnare till Hasselforsprojektet

Sista chansen - Trädagars – hos Ejderstedts i Tenhult 03-05 september 2019

Trädagars – hos Ejderstedts i Tenhult 03-05 september 2019

Trädagars – hos Ejderstedts i Tenhult 03-05 september 2019

Prinz Twin-L paketkapsåg till Norge

Loggmaster 2.0 från LSAB – produktivitet som produkt

Maskindemonstration av nya REX SPEEDMASTER

Ny försäljningsingenjör hos L.O.A.B.

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Megawood® barfotatrall från WBP Trading AB

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvand...

Renholmen AB utveckar nytt system för maskinstyrning

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Sänd till en kollega

0.125